Swarovski - historia marki

 

Marka „Swarovski” jest światowym liderem w dziedzinie produkcji i sprzedaży wyrobów ze szlifowanego kryształu. Dzięki perfekcyjnym szlifom oraz spektakularnemu blaskowi wyroby te zyskały ogromną popularność i renomę na świecie a kamienie Swarovskiego wykorzystywane są dziś w świecie mody przez takich projektantów jak: Yves Saint Laurent, Giorgio Armani, Gianni Versace, Gucci czy Prada.

Założycielem tego potężnego, kryształowego imperium, które miało zawładnąć rynkiem mody i zrewolucjonizować rynek jubilerski był Daniel Swarovski. Od wielu lat nazwa Swarovski jest synonimem nie tylko kryształów o doskonałym blasku, ale także kreatywności i innowacyjności, wykazywanych przy projektowaniu własnej linii dodatków, ozdób jubilerskich oraz elementów wystroju wnętrz. 

Historia Daniela Swarovskiego

Daniel Swarovski urodził się w latach 60 XIX wieku i dorastał w małej wiosce o nazwie Georgenthal położonej w północnych Czechach. W młodych latach nabywał umiejętności w zakresie szlifowania szkła w małej fabryce swojego ojca, co pozwoliło mu szybko stać się ekspertem w tej dziedzinie.

Uważał jednak, że technika ręcznej obróbki szkła jest zbyt powolna i wymaga zbyt dużo wysiłku. Nie spodziewał się, że wizyta na Pierwszej Wystawie Elektrycznej w Wiedniu tak znacząco zmieni jego życie. Zobaczył tam wiele nowatorskich maszyn, (wynalezionych m.in. Przez Thomasa Edisona) i zdał sobie sprawę, że może wprowadzić nową technologię również przy swojej własnej produkcji.

Rewolucyjna maszyna

Zaczął eksperymentować, co doprowadziło do skonstruowania rewolucyjnej maszyny, pozwalającej ciąć kryształy szybko i z doskonałą precyzją. Po dziewięciu latach ciągłych ulepszeń osiągnął wymarzony efekt – kryształy poddawane obróbce przez maszynę dorównywały jakością tym szlifowanym i polerowanym ręcznie i w roku 1892 opatentował swój wynalazek.

Zachęcony tym sukcesem a także chęcią podbicia Paryża swoimi wyrobami i ekspansji na resztę Europy, postanowił zmienić miejsce zamieszkania i przenieść się do austriackiego Tyrolu. Na miejsce założenia fabryki wybrał małą wioskę Wattens, gdzie dzięki łatwemu dostępowi do energii wodnej, możliwa była budowa hydroelektrowni - źródła czystej i taniej energii niezbędnej do zasilania maszyn. I tak w 1895 roku doszło do założenia firmy, która z czasem miała się stać potężnym, kryształowym imperium.

Światowa ekspansja

Na początku XX wieku firma zaczęła produkcję sztucznych kryształków. Nie trzeba było długo czekać, kiedy światowi projektanci haute couture (m.in. Coco Chanel) zainteresowali się coraz popularniejszymi, szlifowanymi kryształami i zaczęli wprowadzać je jako eleganckie dodatki do swoich kreacji.

W latach trzydziestych, w odpowiedzi na coraz większe zapotrzebowanie na błyszczące kamyczki, uruchomiona została produkcja gotowych taśm pasmanteryjnych, które można było łatwo przyszyć do strojów czy dodatków. Firma systematycznie się rozrastała i poszerzała swoje wpływy i tak w latach 50 Swarovski stworzył niezwykły kamień o nazwie Aurora Borealis, mieniący się wszystkimi kolorami tęczy.

Firma rodzinna

W 1956 roku w wieku 94 Daniel Swarovski umarł, pozostawiając testament precyzyjnie określający zasady zarządzania firmą – mogą to robić wyłącznie członkowie rodu. Do dzisiaj kluczowe stanowiska a także udziały w firmie mogą być obsadzane i sprzedawane wyłącznie członkom rodziny. Koncern zarządzany jest aktualnie przez czwarte i piąte pokolenie spadkobierców założyciela. Obecnie firma wciąż mieści się w Wattens, zatrudnia 22 tysiące pracowników i ma przedstawicielstwa w 120 krajach.

W setną rocznicę powstania firmy w 1995 roku firma wybudowała w Wattens park - muzeum multimedialne „Kryształowe Światy” mające ukazywać innowacyjność Swarovskiego a także bogate możliwości kryształu – inwestycja pochłonęła kilkadziesiąt milionów euro, jednak park do tej pory odwiedziło już ponad 7 milionów turystów i jest to druga pod względem popularności atrakcja turystyczna Austrii.

Do miłośników kryształowych figurek zalicza się już 400 tysięcy kolekcjonerów z blisko 35 krajów – oficjalnych członków klubu „Swarovski Crystal Society”.

Nieodłączny element światowego wzornictwa

Kryształy Swarovskiego ze względu na bogactwo kolorów, odcieni i kształtów wykorzystywane są w jubilerstwie, często oprawiana jest w nie złota i srebrna biżuteria. Łudząco przypominają diamenty i dorównują im pięknem, jednak wielkim atutem jest dużo bardziej przystępna cena.

Kamienie Swarovskiego dostępne są w ponad 100 tysiącach kolorów, form i wielkości. Koncern cały czas zwiększa sprzedaż i wprowadza nowe pomysły zdając sobie sprawę, że dawno stał się niezwykle ważną, nieodłączną częścią światowego wzornictwa.

 

Dowiedz się więcej o niezwykłych właściwościach kamieni szlachetnych

Poznaj naszą ofertę pięknej biżuterii z kryształkami Swarovskiego